Digitaliseringen har förändrat samhället i stort de senaste årtiondena. Det förenklar vår vardag på väldigt många sätt. För verksamheter hjälper det både arbetsledare och personal att arbeta mer effektivt.
Städbranschen var inte den första att digitaliseras. Men på senare tid har allt fler verksamheter upptäckt vad ny teknik kan göra för dem. Nu finns det smarta lösningar på flera problem som städbranschen brottas med.
Digitalisering har potentialen att revolutionera serviceleverans och interna processer. Samtidigt ger det möjlighet att på ett nytt och effektivt sätt stötta, utveckla och professionalisera den viktigaste resursen inom städleveransen; lokalvårdaren.
Allt detta löser många av dagens utmaningar inom lokalvården. Men innan din lokalvårdsavdelning implementerar ett nytt system bör verksamheten utvärderas.
Att digitalisera lokalvården är en stor process och det finns många saker att tänka på för att lyckas. Många som har gått igenom processen tidigare vittnar om att det i början tar tid och krävs resurser för att kunna utnyttja tekniken på bästa sätt. Resultatet är en förvandlad lokalvårdsavdelning, med ett smartare sätt att arbeta på.
Det första du behöver göra är att noggrant utvärdera verksamheten, där du tittar på:
Vad önskar verksamheten med en digitalisering inom lokalvården? Mer kostnadseffektivitet, bättre översikter, bättre samordning?
Ett viktigt framgångskriterium för att lyckas med målsättningarna är att ha stort fokus på lokalvårdarna och deras kapacitet, vilja och förmåga att följa med i förändringsprocessen som digitaliseringen innebär. Social hållbarhet hänger starkt samman med ekonomisk hållbarhet, när det gäller digitalisering.
En kritisk aspekt av digitaliseringen är att säkerställa att all personal får adekvat utbildning av de nya systemen. Detta bör inkludera både teknisk träning och anpassning av arbetsprocesserna till de nya digitala verktygen.
Efter att en utvärdering är gjord och mål är satta, är det dags att titta på ett passande digitalt system som möter behoven hos både utförare och mottagare av tjänsten. Det digitala systemet bör exempelvis kunna hantera schemaläggning, rapportering och realtidsuppföljning av städtjänsterna.
Att välja ett system som är anpassat till de specifika kraven och behoven i verksamheten är avgörande för att säkerställa att digitaliseringen ger de önskade resultaten.
Olika verksamheter har olika behov. Fundera på vad som är viktigt för er:
Kom ihåg att systemet du väljer ska vara framtidssäkert, så att du kan använda det länge.
Upplever du att lokalvården i din organisation inte når sin fulla potential? Med ökade krav på hållbarhet och effektivitet är det dags att digitalisera. Vi har tagit fram en guide som innehåller de verktyg du behöver för att starta digitaliseringsresan.
Vår steg-för-steg guide till digitalisering visar hur ni kan navigera i det digitala landskapet för en smidig övergång, och för att maximera alla fördelar som digitaliseringen erbjuder.
Är du redo att ta er lokalvård till nästa nivå?