Skip to content

Så kommer du igång med digitalisering av lokalvården

I dagens offentliga sektor möter många organisationer utmaningar inom lokalvården. Det kan handla om ineffektiv resursanvändning, höga kostnader, samt brist på data och översikter. Digitalisering inom lokalvården har potential att revolutionera hela arbetsprocessen, inklusive effektivare interna processer, serviceleverans, och ökad transparens.
Renholdsvogn

Digitalisering förändrar städbranschen

Digitaliseringen har förändrat samhället i stort de senaste årtiondena. Det förenklar vår vardag på väldigt många sätt. För verksamheter hjälper det både arbetsledare och personal att arbeta mer effektivt. 

Städbranschen var inte den första att digitaliseras. Men på senare tid har allt fler verksamheter upptäckt vad ny teknik kan göra för dem. Nu finns det smarta lösningar på flera problem som städbranschen brottas med. 

Digitalisering har potentialen att revolutionera serviceleverans och interna processer. Samtidigt ger det möjlighet att på ett nytt och effektivt sätt stötta, utveckla och professionalisera den viktigaste resursen inom städleveransen; lokalvårdaren. 

 

Därför behövs digitalisering av lokalvården

Digitalisering av lokalvården är en avgörande process för att effektivisera och förbättra kvaliteten på de tjänster som erbjuds inom offentlig sektor. Genom att införa moderna digitala verktyg och system kan man, inte bara öka transparensen och spårbarheten i städprocesserna,
men även bidra till en mer hållbar och dynamisk serviceverksamhet. 

Att införa digitala lösningar inom lokalvården i offentlig sektor kan till exempel förbättra kommunikation, datahantering och servicekvalitet. Detta omfattar allt från digital dokumentation till smarta system för resurshantering. 

Digitalisering kan bland annat hjälpa din verksamhet med:

  • bättre överblick och kontroll av lokalvården genom ritningar och realtidsdata
  • bättre uppföljning, kalkyler och städplaner
  • ökad ekonomisk kontroll och översikt
  • minskad sjukfrånvaro, effektivare kostnadsstyrning och resursfördelning 
  • förbättrat stöd för lokalvården genom realtidsdata och automatiserade processer

Allt detta löser många av dagens utmaningar inom lokalvården. Men innan din lokalvårdsavdelning implementerar ett nytt system bör verksamheten utvärderas.

Direct-1

Utvärdera nuläget i verksamheten

Att digitalisera lokalvården är en stor process och det finns många saker att tänka på för att lyckas. Många som har gått igenom processen tidigare vittnar om att det i början tar tid och krävs resurser för att kunna utnyttja tekniken på bästa sätt. Resultatet är en förvandlad lokalvårdsavdelning, med ett smartare sätt att arbeta på.

Det första du behöver göra är att noggrant utvärdera verksamheten, där du tittar på:

  • befintliga processer och system
  • leveranskvalitet
  • personal
Därefter är det viktigt att sätta mål.

 

 

Sätt kortsiktiga och långsiktiga mål

Vad önskar verksamheten med en digitalisering inom lokalvården? Mer kostnadseffektivitet, bättre översikter, bättre samordning?

Ett viktigt framgångskriterium för att lyckas med målsättningarna är att ha stort fokus på lokalvårdarna och deras kapacitet, vilja och förmåga att följa med i förändringsprocessen som digitaliseringen innebär. Social hållbarhet hänger starkt samman med ekonomisk hållbarhet, när det gäller digitalisering.

En kritisk aspekt av digitaliseringen är att säkerställa att all personal får adekvat utbildning av de nya systemen. Detta bör inkludera både teknisk träning och anpassning av arbetsprocesserna till de nya digitala verktygen. 

 

Val av digital lösning

Efter att en utvärdering är gjord och mål är satta, är det dags att titta på ett passande digitalt system som möter behoven hos både utförare och mottagare av tjänsten. Det digitala systemet bör exempelvis kunna hantera schemaläggning, rapportering och realtidsuppföljning av städtjänsterna.

Att välja ett system som är anpassat till de specifika kraven och behoven i verksamheten är avgörande för att säkerställa att digitaliseringen ger de önskade resultaten.

 

Vilka digitala lösningar är viktiga för din verksamhet?

Olika verksamheter har olika behov. Fundera på vad som är viktigt för er:

  • att kunna ha flera digitala städplaner parallellt
  • städplaner som bidrar till att skapa en strukturerad och transparent arbetsprocess
  • en mobilapplikation som fungerar både offline och online
  • att kunna använda realtidsdata för att hantera städprocessen
  • att kunna integrera det valda digitala systemet med andra system, till exempel fastighetssystem

Kom ihåg att systemet du väljer ska vara framtidssäkert, så att du kan använda det länge.

 

Steg-för-steg guide: Digitalisering av lokalvården

Upplever du att lokalvården i din organisation inte når sin fulla potential? Med ökade krav på hållbarhet och effektivitet är det dags att digitalisera. Vi har tagit fram en guide som innehåller de verktyg du behöver för att starta digitaliseringsresan.

Vår steg-för-steg guide till digitalisering visar hur ni kan navigera i det digitala landskapet för en smidig övergång, och för att maximera alla fördelar som digitaliseringen erbjuder.

Är du redo att ta er lokalvård till nästa nivå?